Könnyen, gyorsan, olcsón - így is lehet sütni-főzni.

Eddi konyhája

Céklavariációk

Avagy van élet az ecetes céklán túl! Ezekkel a receptekkel biztosan megszeretitek ezt a remek zöldséget!

2017. augusztus 29. - Eddi konyhája

p1013370.JPG

Cékla. A magyar embernek rögtön beugrik az ecetes, helyenként fás céklaszelet, ami leugorva a villáról úgy landolt az ölünkbe, érintve az asztalterítőt is, hogy mindent bordóra festett. Olyan zöldség ez nekünk, mint a dagi amerikai gyereknek a csirkemell: azt hiszi, dinoszaurusz formában, bepanírozva született erre a világra. :)

Pedig van élet az ecetes céklán túl! Én először a főtt céklát ismertem meg, egy vákuumzacskóba négy darab főtt, enyhén barnás színű céklát csomagoltak. Az íze kellemes volt, de valamiért pont az az érzésem támad vele kapcsolatban, mint a krumplibaba esetében (nálunk így hívják), hogy az első falat ízlik, a második kevésbé, utána meg böeeeee.:)

Nemrég azonban, ahogy azt a Facebook oldalamon már írtam Nektek, barátnőmtől kaptam egy nagyobb mennyiségű zöldséget a kertjükből. Nem gömb alakú, hanem hosszúkás cékla is volt a pakkban, csodálkoztam is magamon, hogy felismertem. :) Az egy dolog, hogy gondolkodnom kellett, hogy a több kg-nyi zöldségnek mi legyen a sorsa anékül, hogy ki kellene dobni. A másik, fogósabb kérdés a céklák sorsát illetően merült fel. Nos, ekkor elegáns mozdulattal a krumplik közé dobtam őket, elvégre gyökérzöldség lévén sokáig eláll. De egyszer csak elővettem őket...

Régóta ki szerettem volna próbálni a sült céklát és a céklapürét, mert a bolti főtt céklából egyik sem volt az igazi. Szóval eljött az én időm! :)

Mindkét receptet megosztom Veletek, melyek után még egy bónusz ötlet is következik majd! ;)

 

Balzsamecetes sült cékla

 

Hozzávalók (2 személyre):

- kb. 400 g cékla

- 2-3 ek olívaolaj

- 3 ek balzsamecet

- 5-6 gerezd zúzott fokhagyma

- só, bors (ízlés szerint)

Elkészítés:

A céklákat hámozzuk meg, kockázzuk fel, és tűzálló tálban keverjük össze a többi alapanyaggal.

p1013298.JPG

Fedjük le alufóliával, majd tegyük a 180-200 fokos sütőbe egy órára. Késsel szurkáljuk meg, és ha még nem puha, tegyük vissza. Igazán ízletes, ütős köret lesz belőle, ezért inkább a lágyabb fűszerezésű húsokhoz illik, elsősorban vörös húsokhoz.

p1013307.JPG

Céklapüré

 

Hozzávalók (2 személyre):

- kb. 400 g cékla

- 2-3 babérlevél

- só, bors (ízlés szerint)

- egy darabka vaj

- kevés tej

- egy kisebb gerezd fokhagyma (elhagyható)

Elkészítés:

A céklákat pucoljuk meg, vágjuk fel kockákra, és tegyük fel főni egy fazék sós vízbe, tegyük bele a babérleveleket is.

p1013365.JPG

Főzzük addig, amíg a cékla megpuhul, majd szűrjük le róla a vizet, a babérleveleket dobjuk ki. A céklát törjük át, és még forrón adjuk hozzá a vajat, a tejet és a reszelt fokhagymát. Ezek mennyisége ízlés kérdése. A végén én botmixerrel is pürésítettem, mert krémes állagot szerettem volna elérni. Nagyon finom lett a végeredmény, lágy íze miatt fűszeres csirkecsíkokat sütöttem hozzá római köménnyel és chilivel.

p1013371.JPG

 

És mi lenne a bónusz ötlet? A céklapüréből szendvicskrémet is lehet készíteni!

 

+Céklás szendvicskrém

 

Hozzávalók:

- céklapüré

- 150 g tejföl

- kb. 1 ek. mustár

- kb. 1 tk.  balzsamecet

- só, bors

Elkészítés:

Egyszerűen csak össze kell keverni az alapanyagokat, természetesen a céklapürének már nem szabad melegnek lennie. Pontos arányokat azért nem írok, mert a céklapürét nem mértem le. Úgyhogy ez inkább csak egy irányadó ötlet, amit fel tudtok használni kedvetek és ízlésetek szerint! Nekem annyira finomra sikerült, hogy még a férjem is evett belőle, sőt, nagyon ízlett neki. :) Pedig lássuk be, ez a pink szín nem annyira hívogató egy férfi számára.:) Én pászkára kentem, de akár mártogatósként is fogyaszthatjátok zöldségek mellé.

p1013382.JPG

Remélem, a receptjeim alapján kedvet kaptatok a cékla felhasználásához, és ízleni is fog!

Sütés-főzésre fel!

 

 

 

 

süti beállítások módosítása