Könnyen, gyorsan, olcsón - így is lehet sütni-főzni.

Eddi konyhája

Házi hamburger

100%-ban házi készítésű hamburger, megéri a fáradtságot!

2017. január 13. - Eddi konyhája

29027754_2025974514284184_1704571772734537728_o-01.jpeg

Bevallom, ha nagy ritkán megkívánom a hamburgert, jobb szeretek inkább elmenni egy jó kis hamburgerezőbe, ahol minőségi marhahúsból készült húspogácsát adnak házi zsömlével. Ugyanakkor néha jó móka elkészíteni.

Minőségi marhahúshoz és faggyúhoz (ami egy nagyon fontos alapanyaga a jó húspogácsának) jutni nehéz, mert vagy felvásárolják a jobb éttermek, vagy megy ki külföldre. Tudom, nagy szentségtörés pulykából burgert csinálni, ezért köztes megoldásként én a sertést választottam. Ha nem előre csomagolt darált húst veszünk, hanem a húspultból mi választjuk ki a húst, és ledaráltatjuk a hentessel, akkor jó minőségű alapanyaghoz juthatunk. Zsírszalonna hozzáadásával pótolhatjuk a faggyút, ennek hiányában jó, ha teszünk tojást a darált húshoz.

És mi a helyzet a hamburgerzsömlével? No igen. Én még nem tudtam olyan, előre csomagolt változatot venni, ami ne egy agyontartósítózott, porózus vacak lett volna. Most azonban egy olyan receptet szeretnék megosztani veletek, ami tuti befutó! :) Sajnos fogalmam sincs már, honnan szedtem, a receptfüzetemben pihent, és eljött az ideje, hogy megosszam veletek is.

Hozzávalók a zsemlékhez (8 db-hoz):

- 600 g kenyérliszt (BL80-as)

- 2 dl langyos tej

- 2 ek. cukor

- 1 tasak porélesztő

- 1 tk. só

- 40 g olaj

- 1 tojás

- 1 dl joghurt

- 1 tojás a kenéshez

- szezámmag a tetejére

Elkészítés:

Az élesztő felfuttatása után öntsük össze az alapanyagokat, és dagasszunk belőlük tésztát. Elég masszív, sűrű a tészta, ezért kétszer kell keleszteni, legalább 1-1 órát. Az első kelesztés után osszuk 8 egyenlő részre a tésztát (darabonként kb. 125 g), és formázzunk belőlük zsömléket. Letakarva kelesszük még 1 órán át. Így kellemesen puha, levegős lesz a zsömle, de mégis elég masszív ahhoz, hogy ne essen szét, és ne ázzon át a sok cucctól, amivel megpakoljuk. Süssük 180 fokon kb. 20 percig. A sülési idő függ a sütőtől is!

20181129_161051.jpg

Hozzávalók a húspogácsákhoz (8 adag):

- 1000 g darált hús (én sertéslapockát vettem)

- 2 tojás, vagy kb. két marék kockázott zsírszalonna

- 2 tk só (ízlés szerint)

- őrölt bors (ízlés szerint)

Elkészítés:

Az alapanyagokat gyúrjuk össze egy tálban. Természetesen, ha valaki újítani szeretne, szinte bármilyen más fűszert is adhat ehhez a keverékhez. Formázzunk a masszából egyforma méretű húspogácsákat. Számoljunk azzal, hogy sütés közben a hús kissé össze fog ugrani. Egy átlagos húspogácsa 100-150 g között van, így én 125 grammal számolva 8 részre osztottam. a húst.

Igazából serpenyőben vagy grillen szokták sütni a húst. Ehhez nagyobb grillserpenyőt (jó a sima is) közepes lángon kezdjünk el hevíteni olajjal együtt. Ha már elég meleg, tegyünk bele annyi húspogácsát, amennyi belefér, de ne zsúfoljuk össze, a túl sok hús nagyon lehűti az olajat és a serpenyőt. Süssük annak megfelelően, hogy mennyire átsülten szeretjük, én a teljesen átsültre szavazok, ezért oldalanként 6 percig sütöttem, amíg szép kérget kapott mindkét oldal.

Lehet azonban tepsiben is, egyszerre sütni őket, ehhez 180 fokon, kb 20-30 percig süssük, ha átsütve szeretnénk enni.

20181129_160043.jpg

Én nem szoktam mindennel megpakolni a hamburgert, de ami nagyon ütős, az a karamellizált hagyma. Ehhez karikázzuk fel a vöröshagymát, kevés olajon kezdjük el pirítani, szórjuk meg két teáskanál cukorral, és karamellizáljuk. Emellett természetesen ketchup, mustár, paradicsomszeletek, salátalevél, sajt és csemegeuborka jöhetnek még szóba. 

20181129_160822.jpg

A hamburger zsömléket frissen, miután kihűltek, le is lehet fagyasztani, így kevesebb hússal is készíthetjük a hamburgereket, a megmaradt zsömléket pedig később felhasználhatjuk.

Sütésre fel!

 

süti beállítások módosítása