Könnyen, gyorsan, olcsón - így is lehet sütni-főzni.

Eddi konyhája

Narancsos kacsamell sütőben sült sajtos krumpligombóccal

Igazi ráérős recept, mennyei ízekkel

2019. január 13. - Eddi konyhája

20190106_130638.jpg

A kacsa általában az ünnepi asztal része szokott lenni Karácsonykor, de érdemes többször is elkészíteni, úgyhogy a receptem kipróbálásával ne várjatok év végéig! :)

Év közben egyébként én sem szoktam kacsát sütni, mert lássuk be, bármennyire finom és egészséges hús, nem olcsó sajnos. Nekem ezúttal kimaradt a karácsonyi menüből, ezért alig vártam, hogy végre kacsamellet süthessek, és azt hiszem, gyakrabban fogom rászánni a pénzt erre a finom husira, annyira elégedett vagyok ezzel a receptemmel. :)

Hozzávalók a kacsához (2 főre):

- 2 bőrös kacsamell (kb. 420 g)

- 1 narancs

- 2 babérlevél

- 1 tk morzsolt rozmaring

- 1 tk méz

- só, bors (ízlés szerint)

Hozzávalók a krumpigombóchoz (4 főre):

- 1 kg krumpli

- 2 tk pirospaprika

- 2 nagy marék reszelt sajt

- só, bors (ízlés szerint)

- 1 tojás

Elkészítés:

Furcsa lehet, hogy a kacsa alapanyagait 2 főre, a krumpligombócét 4 főre adtam meg, de utóbbinak megmaradt a fele. Viszont olyan finom lett, hogy vacsorára csak úgy magában is megállta a helyét.

A krumplit hámozás után sós vízben főzzük meg. Ha kész, törjük össze, és picit hagyjuk hűlni, majd adjuk hozzá a többi alapanyagot, és keverjük jól el. Egy nagy tepsibe tegyünk sütőpapírt, a sütőt melegítük elő 180 fokra, légkeverésre. Vizes kézzel formáljunk gombócokat a masszából, vagy két kanál segítségével is tehetünk kis halmokat, és süssük addig, amíg szép aranybarnák lesznek, ez kb. 30 perc. Kívül ropogós lesz, belül puha, isteni! :)

 20190106_125826.jpg

Figyelem! Az Eddi konyhája blog történelmének legfárasztóbb, leghosszabb leírása következik! De tegye fel a kezét, aki evett már kiszárított, rágós kacsát! Ugye, hogy ugye? Ahhoz, hogy a kacsa puha és omlós legyen, a lentieket be kell tartani, amit igazából csak elolvasni fárasztó (meg nekem leírni), a gyakorlatban pikk-pakk megvan, ahogy Bódi Margó mondaná. :))))

A kacsamell bőrös oldalát lehetőleg irdaljuk be, mert így könnyebben kisül a zsír, én ezt most elfelejtettem, de így is jó lett. :) A lényeg, hogy irdaláskor nem szabad megvágni a húst, csak a zsíros bőrt! Mindkét oldalát sózzuk és borsozzuk. Olyan edényre lesz szükségünk, amely teljesen tapadásmentes. Zsiradékot ne használjunk, mert sok zsír fog kisülni a kacsabőrből.

Az igazán frankó kacsamellet először a tűzhelyen kezdjük el, majd a sütőben sütjük készre 220 fokon, de nekem a krumpli miatt foglalt volt a sütő, ezért kivételesen az edényben fejeztem be, de így is jó lett, ehhez persze megfelelő, vastag falú edény kell, pl. öntöttvas.

Tegyük a hideg edénybe a húst bőrös oldalával lefelé, állítsuk közepesre a hőt, és süssük kb. 6-7 percig, vagy amíg ki nem sül elég zsír a bőrből, ekkor fordítsuk meg.

A narancs két végét vágjuk le, és facsarjuk az edénybe a levét, a narancs többi részét szeleteljük fel, és tegyük a kacsa mellé, a méz kivételével tegyünk így a többi alapanyaggal is, végül egy kevés vizet (kb.1dl-t) öntsünk hozzá.

 20190106_123033.jpg

Fedjük le az edényt, és pároljuk a húst 10 percig. Ekkor keverjük el a szaftban a mézet is. Amennyiben a víz elfőne, pótolni kell természetesen. Ha rozéra akarjuk sütni, akkor lefedve elég neki 5 perc további párolás, és 10 perc kell, ha teljesen át akarjuk sütni a kacsát. Ebben az esetben úgy tudjuk ellenőrizni, hogy egy kést beleszúrva, majd a hegyét egy pillanatra a szánkhoz érintve azt érezzük, hogy csíp a melegtől, akkor a hús belseje elérte a kellő hőfokot, teljesen átsült. Hogy ez mennyi idő, függ a hús vastagságától is. A párolás miatt a bőr nem lesz ropogós, de ha azt úgysem esszük meg, akkor ez nem ront a hús élvezeti értékén.

Nagyon fontos, hogy a húst pihentetni kell szeletelés előtt 5-10 percet! Ezalatt a mártást szűrjük le, és tálaláskor öntsük a kacsára. Ha sűrűbb mártást szeretnénk, be is forralhatjuk, esetleg liszttel vagy keményítővel tovább sűríthetjük, ez ízlés kérdése. Én csak leszűrtem most, mert már nagyon éhesek voltunk. :)

(Plusz infó! Ha ropogós bőrt és natúr kacsamellet akarunk, akkor sütőben fejezzük be a húst, és ha az edényt nem lehet a sütőbe tenni, akkor készítsünk elő egy tepsit is, melegítsük elő a sütőt 220 fokra (persze csak ha más már nem sül a sütőben). Miután végeztünk a hús bőrös oldalának pirításával, akkor a másik oldalt kb. fél percig süssük, majd tehetjük is át a tepsibe. Ha rozé kacsamellet akarunk, akkor kb. 15 perc elég neki a sütőben, ha pedig teljesen át akarjuk sütni, akkor se kell neki 18-20 percnél több, különben kiszárad.)

Remélem, kellő infót adtam ahhoz, hogy egy kezdő is bele merjen vágni, mert bár bonyolultnak tűnik, tényleg nem az! Próbáljátok ki, vagy mentsétek el magatoknak ezt a receptet, hogy Karácsonykor meglegyen! :)

Kacsára fel!

 

süti beállítások módosítása