Könnyen, gyorsan, olcsón - így is lehet sütni-főzni.

Eddi konyhája

Aranygaluska

Létezik ember a Földön, aki ne szeretné az aranygaluskát?

2017. április 02. - Eddi konyhája

img_20160813_182013.jpg

2016. június 5-én kezdtem el a blogomat írni, elsősorban azért, hogy tapasztalataimat, ötleteimet meg tudjam osztani Veletek, hogy Nektek is olyan örömeitek és sikerélményeitek legyenek a konyhában, mint nekem.

Az Eddi konyhája azonban  részben öncélúan született meg: az évek alatt összegyűjtött és kikísérletezett receptjeimet szerettem volna digitalizálni, egy helyen látni, hogy bárhol, bármikor elérjem őket én is. :)

Most jutottam el a 100. bejegyzéshez, és ezt a posztot Édesanyámnak szeretném ajánlani, mert Tőle indult minden: az Ő receptjei, az Ő konyhában való sündörgése volt a példa előttem. És bár nem konkrétan Tőle, hanem az albérletemben, egyedül tanultam meg főzni, a mozdulataimban, az ösztöneimben az Ő tudása van, mert annak idején sokat segítettem neki a konyhában, és a mai napig rengeteg hasznos tanáccsal lát el. Biztos vagyok benne, hogy ezért tudok ilyen jól sütni-főzni. :)

Nemcsak gyerekkoromban imádtam, most is odavagyok az aranygaluskáért, nem véletlenül kezdek én is egy nagy galuskára hasonlítani. :) Anyu, mint mindent, ezt is nagyon finoman készítette, ezért nyilvánvaló, hogy az Ő receptje nálam a favorit. A képeken látható gyönyörűség is az Ő műve. Köszi, Anyu! :)

Hozzávalók:

- 500 g simaliszt

- 1 csipet só

- 3 ek kristálycukor

- 30 g friss élesztő (vagy 7 g szárított)

- 100 g vaj (50 g a tésztába; 50 g a kenéshez)

- 3 dl tej + 1 tk cukor

- 1 tojás

- 50 g darált dió

- 30 g porcukor

- vaníliasodó a tálaláshoz

Elkészítés:

A langyos, cukros tejben futtassuk fel az élesztőt. Az 50 g vajat a tojással és a 3 evőkanál cukorral keverjük habosra, majd a felfuttatott élesztővel és liszttel együtt tegyük egy tálba, adjunk hozzá egy csipet sót, és dagasszuk simára a tésztát. Kelesszük legalább a kétszeresére, majd nyújtsuk ki kb. 1 cm vastagra, és szaggassunk belőle köröket egy kis méretű pogácsaszaggatóval. Egy hőálló tálat, vagy tortaformát vajazzunk ki. Olyan méretűt válasszunk, amely elég magas ahhoz, hogy  a tészta a második kelesztésnél is elférjen benne.

Keverjük össze a porcukrot a darált dióval, és kezdjük el rétegezni. Először tegyünk annyi kis tésztakorongot a forma aljára, hogy teljesen beterítse. Kenjük meg vékonyan olvasztott vajjal, majd szórjuk meg a cukros dióval. Ezt a rétegezést folytassuk addig, amíg el nem fogynak az alapanyagok, de a tetején mindenképpen tésztának kell lennie. Az aranygaluskának újra a duplájára kell kelnie, ezután tegyük előmelegített sütőbe, és 180 fokon süssük 45 percen át.

17742342_1488184764525995_795654252_n.jpg

Amíg sül az aranygaluska, készítsünk vaníliasodót hozzá. Ehhez többféle recept is létezik, lehet klasszikus sodót főzni tojásból, tejből és cukorból vanília hozzáadásával. De én ehhez az egyszerű verziót választom, ha már a tésztával annyit kell bajlódni. Én sima vaníliapudingot szoktam főzni több tejjel, hogy folyékonyabb legyen, az 5 dl helyett 6 dl-t használok. Ehhez az aranygaluska mennyiséghez érdemes dupla adag sodót készíteni.

Igazi klasszikus, hizlaló finomság, aminek nem lehet ellenállni. :)

Sütésre fel!

 

 

süti beállítások módosítása