Könnyen, gyorsan, olcsón - így is lehet sütni-főzni.

Eddi konyhája

Klasszikus nápolyi Pizza Margherita

Totál autentikus, azoknak, akik tényleg az olasz pizzát szeretik

2017. március 19. - Eddi konyhája

17379694_1471903289487476_830519538_o.jpg

Az egész ott kezdődött, hogy rátaláltam végre a 00-ás lisztre, amit szinte már csak nagyanyáink ismernek.

Azt a kifejezést, hogy dupla nullás liszt, először a Veri az ördög a feleségét c. zseniális, magyar filmben hallottam: Kajtárné panaszkodik, hogy szakad a rétestészta, "bezzeg azok a jó kis dupla nullásak"! :) A kelt tésztáim és kenyereim nagy részét eddig BL55-ös búzafinomlisztből sütöttem. A tapasztaltabb háziasszonyok tudják, milyen sok múlik a megfelelő minőségű liszten, jelen esetben a liszt sikértartalmán. A sikér vízben nem oldódó, de a vizet megkötő, rugalmas, kolloid anyag, amely a búzalisztből készült tésztát rugalmassá és nyújthatóvá, valamint a kelesztésnél keletkező szén-dioxiddal szemben ellenállóvá teszi. Olaszországban tradicionálisan a pizza készítéshez csak az ún. 00-ás lisztet használják, de többnyire ezt a lisztet használták nagyanyáink is a rétes készítéséhez, ugyanis ott is nagyon fontos volt, hogy a  tészta rugalmas legyen, és ne szakadjon el. A 00-ás liszt abban különbözik a BL55-östől, hogy előbbit különös gonddal kiválasztott, magas minőségű búzából készítik, amit extra finomra őrölnek, és többször is átszitálnak. Aki gyakran süt, már a liszt színéből és tapintásából is meg tudja állapítani a különbséget.

Ez már a 3. pizzareceptem a blogon, mindhárom más miatt jó (van egy diétás verzió is, de az csak a feltét miatt nevezhető pizzának). A magyaros pizzatészta receptem azoknak jó, akik inkább a vastag, puha, kalácsszerű pizzatésztát szeretik, ezt használom például pizzás csiga sütéséhez is. Nagyon kellemes ízű, mélyhűtőben is jól fagyasztható, pihe-puha tészta. Az olasz pizzatészta receptem remekül működik BL55-ös, vagy BL80-as liszttel is, mert az olajtól rugalmas lesz. Ezt a tésztát nagyon szeretem calzone-hoz használni.

A klasszikus nápolyi pizzatészta azonban nem áll másból, mint lisztből, vízből és élesztőből. Ennyi. Egy titka van csak: ez a bizonyos 00-ás liszt. Olyan elképesztően rugalmas, sima és könnyű tésztát lehet belőle dagasztani, hogy én is csak ámultam, amikor először készítettem el. A kész pizzatészta sülés után is könnyedebb, mert nincs benne olaj, és mert extra vékonyra lehet nyújtani. Márpedig egy autentikus pizzának bizony ilyennek kell lennie! A recept ki mástól, mint Gennaro Contaldo-tól származik. :)

Hozzávalók (4 db kisebb pizzához):

- 500 g 00-ás liszt (ehhez a recepthez csak ez a jó!)

- 325 ml langyos víz

- 1 csomag szárított élesztő (7 g)

- 1 tk só

Elkészítés:

Az élesztőt Gennaro feloldja a vízben, majd hozzáadja a sóval elkevert liszthez, és elkezdi dagasztani. Én viszont, mivel biztosra akarok menni, egy nagyon pici cukrot teszek a vízbe, hogy az élesztő felfusson egy kicsit, és csak ezután adom hozzá a liszthez. Dagasszuk teljesen simára a tésztát, ez nagyon könnyen fog menni ezzel a liszttel. Osszuk 4 részre, formázzunk kis gombócokat belőlük, majd lisztezett felületen, konyharuhával letakarva kelesszük legalább 1 órán át, de még jobb, ha 2 órát hagyjuk kelni.

Kézzel nyomkodva, körbe-körbe forgatva ki tudjuk alakítani a megfelelő pizzaformát, hagyjunk a szélén pici peremet. Kenjünk meg finom paradicsomszósszal, majd tegyünk rá mozzarellát, parmezánt és bazsalikomot.

17393148_1471903322820806_1107876865_n.jpg

Magas hőfokon, kb. 220 fokon 10 perc alatt megsül, az én sütőmben ez sajnos 15-20 perc is szokott lenni. Ha megolvad a sajt, és szép aranybarna, akkor kész is van!

17379694_1471903289487476_830519538_o.jpg

Ez a pizza maga a Mennyország, legalábbis azoknak, akik a valódi olasz konyha szerelmesei. Feltétlenül szerezzetek be 00-ás lisztet, sokszor pizzaliszt néven árulják, de akkor is szerepeltetik rajta a 00-át.

Sütésre fel!

 

 

süti beállítások módosítása